Forbedring af
produktionscyklus på Carlsbergs Terminal Øst
For at få
et overblik over driftflow’et på Terminal Øst (TØ) valgte vi at følge døgnrytmen
på Terminalen og i samme forbindelse udføre en del interviews med
nøglemedarbejdere på forskellige niveauer i organisationen. Derudover fik vi
adgang til relevante data.
På
baggrund af data, de foretagne interview og egne observationer blev der
udarbejdet en rapport, som fastslog 4 områder, der ville være relevante
at arbejde med for at forbedre effektiviteten og leveringsevnen på TØ. I
samarbejde med Logistik Danmarks øverste ledelse blev det besluttet, at
der skulle arbejdes med det område, der omhandlede terminalens cyklus,
da vi på baggrund af den udarbejdede analyse vurderede, at det var det
område, der ville skabe mest værdi, hvis det blev strømlinet.
Relevante ledere og medarbejdere, som var involveret i driften af
terminalen, blev indkaldt til en workshop medio september. På
workshoppen blev resultaterne af analysen præsenteret. I den forbindelse
kunne det konstateres, at ca. 50 % af problemstillingerne var af
organisatorisk karakter og 50 % af teknisk karakter. Den primære
målsætning med workshoppen var at få deltagerne til at skitsere ”Den
perfekte dag” på TØ. Først fik vi dog defineret, hvordan et døgn så ud i
dag for derefter på baggrund af deltagernes input definere ”Den perfekte
dag”, så der var noget at stræbe efter i fremtiden.
Det blev
klart på workshoppen, at der ikke var de nødvendige redskaber at styre
driften efter, og at der mange steder manglede standardiserede metoder
til udførelse af arbejdet. Det blev på workshoppen besluttet, at der
skulle arbejdes med at etablere nogle målstyringsredskaber, udarbejdes
standardiserede metoder for arbejdets udførelse og udarbejdes et oplæg
til driftsform.
I
samarbejde med driftsledelsen blev det besluttet at måle på 5
forskellige elementer i driften hvert døgn.
-
Ruter klar til produktion og tømningsgrad
-
Anlæg/hjælpematerialer/materiel klar til produktion
-
Antal stop pr. maskinenhed/samlet stoptid pr. døgn pr. maskinenhed
-
Kø
til manuelt område/antal pluk pr. medarbejder i manuelt område
-
Døgntal/opstartstal (hvor effektivt er produktionen forløbet)
Der blev
etableret en målstyringstavle og tavlemøder, hvor beslutningsdygtige
ledere skulle deltage og andre relevante medarbejdere. I opstartsfasen
blev møderne drevet af konsulenterne, men med behørig coaching overtog
driftslederne hurtigt selv styringen af tavlemøderne. Formålet med
tavlemøderne var at få fokus på de aktuelle problemstillinger og finde
løsninger, som sikrede, at de samme problemer ikke opstår igen.
For at
reducere antallet af problemer var der etableret forskellige
instruktioner, som sikrede en standardiseret metode at arbejde efter.
Der blev
udarbejdet oplæg til driftsform, som var tilpasset produktionscyklus og
ikke medarbejdernes nuværende mødetider.
Ultimo
november blev der afholdt et opfølgningsmøde med de samme deltagere som
på workshoppen, som var afholdt godt 2 måneder før. Deltagerne blev
informeret om hvilke aktiviteter, der var gennemført og hvilke
resultater, der var opnået i perioden:
-
Output forøget med 8 %
-
Ruter klar til produktion ca. 1½ time tidligere
-
Stoptid på anlægget reduceret med mere end 30 %
-
Ingen manglende leveringer
-
Produktionen klar til distributionen
Ovennævnte resultater var på niveau eller bedre end forventet, inden vi
startede projektet. Carlsberg er tilfredshed med de opnåede resultater
specielt set i relation til den relative korte periode, der er arbejdet
med projektet ”Den perfekte dag” på TØ. Vi har været glade for et godt
og konstruktivt samarbejde med Logistik Danmarks ledelse og
medarbejderne på TØ.
Fra
primo december har Carlsbergs egne medarbejdere overtaget styringen, og
i fremtiden skal de sikre, at de implementerede værktøjer bliver fast
forankret i organisationen, så resultaterne til stadighed forbedres.
|