|
Målstyring-KPI
Mange virksomheders nuværende målesystemer er ikke tilstrækkelige i
forhold til de krav, der stilles til en moderne virksomhed. De
problemstillinger som typisk opstår er:
-
Vi
mangler indikatorer, som viser, hvordan det går.
-
Der
er for store udsving i det, vi måler.
-
Det
vi måler giver ikke et retvisende billede af virkeligheden.
-
Målepunkterne er ikke tilstrækkelig informative til at styre efter.
-
Der
er ikke sammenhæng i vores målstyringsmetode.
-
Der
er ikke tid til at følge op på nøgletallene.
-
Indikationerne om manglende performance kommer for langsomt, derfor
reageres der for langsomt.
-
Der
mangler daglige værktøjer, som sikrer en løbende opfølgning.
Når der
udarbejdes målstyringssystemer, bør man have relevante interessenter for
øje. Eksempler på interessenter er:
-
Kunder
-
Ejere
-
Ledere
-
Medarbejdere
-
Myndigheder
Når vi
udvikler målstyringssystemer for vores kunder, er det meget væsentligt,
at de er faktabaseret, og at de er pålidelige. Vi tilstræber desuden, at
målstyringen er så simpel og let gennemskuelig som muligt, da det sikrer
størst mulig forståelse hos de involverede interessenter.
-
Vi
prøver at skabe en struktur i målstyringen, som gør, at den bliver
et arbejdsredskab, som kan styre udviklingen på både kort og lang
sigt.
-
Desuden skal det fungere som et redskab, som medvirker til at
igangsætte forbedringer, hvor det er nødvendigt.
|
|
|
|