LEAN
Lean
konceptet har sin begyndelse hos den Japanske bilproducent Toyota for
mere end 50 år siden.
En af de
væsentligste årsager til at Lean er blevet meget populært er de
resultater, der er opnået hos blandt andet Toyota.
“Toyota was doing more with less of everything
– space, less people, less capital and less inventory”
Ovennævnte citat er fra bogen ”The machine that changed the world”, og
er det, de fleste virksomheder ønsker for at blive mere
konkurrencedygtige.
Lean
betyder slank/smal/mager, og det er en måde, hvorpå en virksomhed tænker
og agerer.
De
vigtigste parametre i Lean konceptet er:
- At få
syn for flow
- At få syn for spild
Skal
virksomheden have maksimal succes med implementering af Lean, er det
vigtigt, at ledelsen er 100 % kommittet til den nye måde at tænke og
handle på. Samtidigt skal der skabes en holdning hos de øvrige
medarbejdere, at Lean er fremtidens ledelseskoncept.
For at
sikre en varig forankring skal virksomheden være indstillet på at
investere mange ressourcer i at udvikle medarbejderne og processer i
hele organisationen og implementere nødvendige hjælpeværktøjer.
Når det
lykkes for virksomheden at implementere Lean konceptet siger
erfaringerne, at potentialet er stort, og virksomheden kan dermed øge
konkurrenceevnen markant:
10-25 %
Øget produktivitet
40-60 %
Reduktion af gennemløbstiden
25-40 %
Mindre lager
10-50 %
Bedre leveringsevne
|